Gå tilbake Vakuumpakket biff
UV-lys testes for å fjerne bakterier fra blant annet kjøttprodukter. Men hvilken informasjon trenger forbrukerne? © Andrey - stock.adobe.com

UV-lys: Veiledning for markedskommunikasjon

Hvilken informasjon bør du bruke når matproduktet ditt er behandlet med ultrafiolett lys?

Når forbrukere vurderer om de vil kjøpe matvarer som er behandlet med nye og til dels ukjente prosesseringsteknologier, er det noen argumenter som gjør dem mer villige til å kjøpe produktet enn andre.

Gjennom vitenskapelige forbrukerstudier har forskere dokumentert hvilken type informasjon eller argumenter som gjør forbrukere mer positive til å kjøpe produkter som er behandlet med UV-lys.

Råd til kommunikasjon med kundene

Har du et produkt som er behandlet med UV-lys, bør du legge vekt på følgende fordeler ved produktet:

Utdypende informasjon

  • Videreforedlet ved bruk av ny teknologi som gjør dagliglivet mer lettvint.
  • Redusert matsvinn i videreforedlingen.
  • Bevarer næringsstoffene og kvalitet.

Kort informasjon

  • Raskt og enkelt
  • Beholder kvaliteten lengre
  • Mer næringsrik
  • Mer vitamin D (når relevant)

Unngå å henvise til

  • UV-lys/Ultrafiolett lys
  • Miljømessig bærekraft

Mer om

Stikkord

Kontaktpersoner

Themis Altintzoglou

Seniorforsker, Nofima
+47 476 54 471