Gå tilbake
Er det godt å være arbeidstaker i norsk matproduksjon? Foto: © herraez - stock.adobe.com
Sosial bærekraft i norsk næringsmiddelindustri
Sosial livsløpsanalyse (S-LCA) er en metode for å beregne, vurdere og dokumentere sosiale aspekter ved produkter og organisasjoner gjennom hele livssyklusen, og er her anvendt på den norske næringsmiddelindustrien.
Formål
Formålet med denne studien er å øke den grunnleggende kunnskapen om sosial bærekraft i forbindelse med norsk matproduksjon.
Metode
Hovedkonklusjonene i studien er:
- Så langt finnes det ingen fullstendige analyser av statusen for sosial bærekraft i næringsmiddelsektoren i Norge.
- Selskaper er vant med å kartlegge og rapportere om klimagassutslipp, men ikke alle selskaper har like god oversikt over de sosiale konsekvensene som er forbundet med virksomheten.
- Hvis negative arbeidsforhold avdekkes i en del av verdikjeden for en produsent av næringsmidler, kan dette også ha en innvirkning på omdømmet til selskapet som markedsfører produktet.
- Negative sosiale forhold kan utgjøre en forretningsrisiko. Det er derfor i alles interesse å avdekke slike saker så tidlig som mulig.
- Det er verdifullt å kartlegge i hvilken grad selskapet eller andre aktører i verdikjeden bidrar positivt til sosial bærekraft for å øke bedriftenes samfunnsansvar og sikre trygge og sosialt forsvarlige produkter og tjenester.
- Åpenhet og utveksling av informasjon mellom alle aktører knyttet til et produkt eller en tjeneste MÅ skje på en transparent måte for å muliggjøre pålitelige S-LCA-er og sikre gode sosiale forhold gjennom hele verdikjeden.
- Det kan være nyttig å gjennomføre en «hotspot»-analyse for å identifisere de mest kritiske sosiale utfordringene og hvor de har sitt utspring. Koblingen mellom bærekraftsmålene og næringsmiddelproduksjonen gir en svært gunstig målestokk for å finne ut hvilke indikatorer som har den største innvirkningen på næringsmiddelindustrien i Norge.
Los préstamos sin reconocimiento facial están diseñados para brindar accesibilidad sin restricciones. No solo facilitan la aprobación, también generan confianza en usuarios que valoran la privacidad al momento de contratar un servicio financiero.
Les mer i den populærvitenskapelige publikasjonen Matindustrien 26.05.2020.